Taman Negara, Perhentians en op weg naar Tioman - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu Taman Negara, Perhentians en op weg naar Tioman - Reisverslag uit Mersing, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu

Taman Negara, Perhentians en op weg naar Tioman

Door: Erik van Winden

Blijf op de hoogte en volg Erik, Davina, Caye en Fiènne

11 April 2009 | Maleisië, Mersing

Hey hallo allemaal,

Inmiddels zijn we alweer meer dan een week onderweg, dus hoog tijd voor een update. Afgelopen week hebben we veel leuke dingen gedaan en dus geen tijd gehad om een update te geven op deze site. Bij deze dus een heel verhaal.

Zondagochtend hebben we in Kuala Lumpur de sleutels gekregen van onze auto. Een echte Proton Wira met 1.5 liter motor, een automaat en het stuur blijkt ook nog eens bij de bijrijders stoel te zijn geplaatst. We hebben dus als snel de posities van navigator en bestuurder omgewisseld, dat maakt het rijden in zo'n auto wat makkelijker... ;-).

We gingen op onze intuitie KL uitrijden. We wilden naar Taman Negara en dat was richting het noord-oosten, erg moeilijk kan dat nooit zijn. Nou, na een uurtje door de stad ploeteren en rondrijden hebben we toch maar een kaart van KL en Maleisie gekocht, iets meer kans dat we zouden komen waar we wilden zijn. Uiteindelijk de juiste richting weten te vinden en naar Taman Negara gereden.

Na een uurtje of wat zijn we daar aangekomen en hebben we een erg leuk onderkomen weten te vinden. Een chaletje bij Durian. Een klein stukje lopen uit het kleine dorpje vandaan (er woont hier bijna niemand, er komen wel behoorlijk wat toeristen). Het enige wat hier te doen is, is het nationale park bezoeken met het oudste regenwoud ter wereld (dat zeggen ze tenminste). Ow ja, en muggen doodslaan, want die zitten hier genoeg... ben dus ook aardig lek geprikt.

Maandag zijn we een wandeltocht door het park gaan maken. Was best leuk. Veel bomen, struiken etc. Niet veel dieren gezien, wel een aantal gehoord. De route was eigenlijk vrij kort. Wel een geluk dat we er niet in een hele drukke periode waren, waardoor je niet op elk pad mensen tegenkwam. Aan het einde van de route nog door de Canopy gegaan. Een soort hangbrug die door de toppen van de bomen loopt en af en toe op een hoogte van 50 meter door het oerwoud gaat. Wel erg leuk om te doen, maar als het hoogseizoen is, zal het hier wel enorm druk zijn. Volgende keer zou ik een langere wandeltocht verder in het park opzoeken.

's Avonds nog een biertje gedaan in het enige resort in deze plaats waar alcohol geschonken mag worden. Na daar een tijdje gezeten te hebben, ontstond er opeens grote beroering in de tent. Het bleek dat de vrouw van de sultan met een heel gevolg in het resort zat en net weer binnenkwam. Die hebben we dus ook even gezien, wel grappig.

Dinsdag zijn we in de auto gestapt om naar ons eerste tropische eiland te gaan. Onderweg uiteindelijk de keuze gemaakt om naar De Perhentian eilanden te gaan en niet naar Redang. De beschrijvingen in zowel loney planet als de Rough Guide waren net iets beter over deze eilanden. In de middag kwamen we aan in Kuala Besut en daarvandaan hebben we de boot genomen naar Long Beach op het kleine eiland van de Perhentian. Daar gaan we onze duikcursus afronden!

Aangekomen blijkt het inderdaad een tropisch eiland te zijn met geweldig wit strand, blauwe zee, houten chalets voor de overnachtingen, strak blauwe luchten, maar ook af en toe een tropische regenbui en veel muggen in de namiddag.

Bij aankomst direct een rondje gedaan langs de duikscholen en onze vier duiken voor de Open Water certificering geboekt. Bij Spice Dive kregen we wel een goed gevoel en alhoewel zij niet de goedkoopste waren, hebben we toch bij hen geboekt. De woensdag en donderdag gingen dus helemaal in het teken van onze duikopleiding staat!

Met het blauwe water, het zeer diverse onderwaterleven en de vele verschillende duikplekken waren deze vier duiklessen zo voorbij. Echt super! En sinds donderdag mogen we ons dus gecertificeerd open water duiker noemen! Natuurlijk hebben we dat ook gelijk even aan onze duikjuf in Nederland laten weten!

Vrijdag hebben we nog een vrije duik gedaan in een duiklocatie genaamd 'Temple of the Sea'. Echt super gaaf! Stingrays, haaien, jelly fish en zelfs een schildpad gezien! Daarnaast nog scholen met allerlei soorten vissen, het hield gewoon niet op. Enige dat ophield was mijn zuurstof. Aan dat verbruik moet ik nog een keer wat gaan doen zodat de duiken wat langer gaan duren...

Vrijdagavond nog even een tas met blikken bier bij het dive center langs gaan brengen om hen te bedanken voor de lessen en het duiken en zo de tijd op de Perhentian waardig af te sluiten.

Zaterdag (=vandaag) hebben we het eiland weer verlaten en zijn we in de auto gestapt om richting het zuiden te rijden. We hebben er de hele dat overgedaan en zitten nu in Mersing waar we morgen de veerboot nemen. Vanaf morgen zijn we op een ander tropisch eiland te vinden: Tioman!

• 15 April 2009 - 14:16

Mariet:

He klinkt echt fantastisch allemaal!!! ik ben nu al benieuwd naar de foto's van het bounty strand!!!!