Katten, apen en Orang Oetan - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu Katten, apen en Orang Oetan - Reisverslag uit Kuching, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu

Katten, apen en Orang Oetan

Door: Erik van Winden

Blijf op de hoogte en volg Erik, Davina, Caye en Fiènne

21 April 2009 | Maleisië, Kuching

Zo,

Het vorige berichtje was vanaf het vliegveld in Johor Bahru. Inmiddels zijn we alweer een behoorlijk aantal dagen verder, dus tijd voor een update.

Het boarden in JB ging lekker snel. Boarding time was 19:45 en precies op dat moment kwamen we bij de gate aan. Stewardessen stonden al op ons te wachten en zodra we een voet over de drempel van het vliegtuig hadden gezet, ging de deur dicht en gingen we ons klaar maken voor het opstijgen. Zo'n 15 minuten voor de geplande tijd zaten we al in de lucht. Dat schiet tenminste op...

Na vijf kwartier kwamen we in Kuching (wat het Malay is voor 'katten'). Een leuke stad met wat nachtleven een heerlijk klimaat (bij aankomst) en leuke activiteiten in de omgeving te doen. In totaal hebben we zo'n vijf dagen te besteden hier, dus mooi de tijd om wat leuke activiteiten uit te voeren. We hebben een kamer in het Singgahsana Lodge. Een superleuk hotel/hostel met een bar op de bovenste verdieping en hele relaxte sfeer en uitstraling. Bij binnnenkomst moet iedereen zijn schoenen of slippers bij de deur uit doen en iedereen loopt dus op blote voeten door het gebouw. Het blijft er lekker schoon door.

De eerste twee dagen worden gebruikt voor een bezoek aan Bako Nationaal Park. Een mooi park met veel jungle en een grote kans om apen te zien. We blijven in het park overnachten in een kamer met gedeelde facaliteiten. We zitten in een soort hostel gebouw met nog drie kamers met japanners. Allemaal met een enorme camera en nog grotere lenzen.

We komen rond twee uur aan en na het inchecken besluiten we alvast een trail te gaan lopen. Die naar de watervallen schijnt volgens de Rough Guide wel mooi te zijn. In de kaart van het park staat dat de trip zo'n 2,5 uur enkele reis zou gaan duren (over zo'n 3,5 kilometer), de Rough Guide geeft aan dat het ook wel in 1,5 uur kan als er een beetje doorgewandeld wordt. Gelukkig hebben we goede wandelschoenen, dus we gaan er helemaal voor. We hebben drie uur de tijd voor het donker wordt, dus dan moeten we in ieder geval terug zijn. Na iets meer dan een uur kwamen we al bij de watervallen aan. Wel een pittige klim gehad en daarna een stukje met bloedhete zon op de kop. Niet veel aandacht besteed aan de natuur om ons heen, maar wel de watervallen gezien! Alhoewel deze wel behoorlijk tegenvielen. En het rode water was ook niet echt uitnodigend om er even in te gaan zwemmen. Na zo'n vijf kwartier terugwandelen hadden we de tocht toch ruim voor zonsondergang weten te voltooien. Wel doordrenkt van het zweet, want het is ook een beetje vochtig. Bij terugkomst bij het hoofdkantoor wordt onze weg versperd door twee Macaque apen. We willen er voorzichtig langswandelen (het is maar een pad van 50 cm. breed) maar direct worden flink de tanden getoond... Toch maar een stukje om wandelen dan...

Gelukkig komen we bij het omwandelen langs een hele groepn Proboscis apen. Allemaal met een enorme rode neus. Wel grappige beesten en dus maar goed dat die Macaques ons hebben laten omlopen...

De tweede dag hebben we een wat groter rondje gelopen. We hadden het idee om eerst 's ochtends een behoorlijk stuk te gaan wandelen en dan ergens vlak na de middag bij een strand uit te komen om nog even lekker in het zeewater te gaan ronddobberen. Dat is ook bijna gelukt, ware het niet dat de trail eindigde op een rots die nog zo'n 200 meter boven zeespiegel lag. We zagen het strand dus wel, maar konden er helaas niet bij...

Na terugkomst hebben we ons nog even opgefrisd in het hostel en zijn we weer op de boot en de bus gestapt om terug naar Kuching te gaan. 's Avonds het nachtleven van Kuching uit gecheckt. Op de zaterdagavond zijn er best een aantal leuke kroegen te vinden en we hebben dus lekker een paar biertjes kunnen nemen.

Zondagochtend werden we rond kwart acht opgehaald voor een tweedaagse excursie inclusief overnachting naar Longhouses van Serubah. De longhouses zijn grote rijtjeshuizen op palen met vaak tussen de 20 en 30 huizen onder 1 dak. Klinkt erg leuk. Naast ons drie gaat ook de Russische Nathalia mee onder begeleiding van onze gids Christoffer. Het is een behoorlijk eind rijden en we maken onderweg dan ook een aantal tussenstops.

De eerste is bij het Orang Oetan reservaat. We zijn er rond voedertijd wat de kans groter moet maken om deze apen te kunnen zien. Bij aankomst worden we door een ranger echter direct gewaarschuwd dat het al een groot succes zou zijn als we 1 van de 26 aanwezige beesten te zien zouden krijgen, aangezien ze niet afhankelijk zijn van het voer van het reservaat maar ook zelf van alles kunnen vinden in het de jungle. Lekker dan.

Al snel krijgt de ranger echter een berichtje van een andere ranger dat er Orang Oetans te zien zijn bij een dichtbij gelegen trail. In een stevige pas daar naar toe en ja hoor, op een afstandje van zo'n 40 meter zitten de beesten hoog in de bomen een beetje heen en weer te slingeren. Af en toe zie je ze van de ene boom naar de andere springen. Het blijken er in totaal een stuk of vijf te zijn, dus best bijzonder. Jammer dat ze niet van wat dichterbij te bekijken waren.

Bij de laatste tussenstop moeten we wat cadeautjes kopen voor onze gastheren waar we vanavond zullen overnachten. In de meeste reisgidsen staat aangegeven dat je het beste je eigen reisbegeleider kan vragen om welke cadeautjes je moet geven en dat doen we dus ook. Binnnen de kortste keren staan we met een zak vol en zijn we 100 RM armer... hmm, dat ging wel heel snel en was misschien ook wel wat prijzig, maar goed.

In de middag kwamen we bij de jetty aan om de boot te nemen voor het laatste stuk door de jungle. Weer een erg mooie tocht van ongeveer een half uur.

Het longhouse heeft een apart gastenverblijf waar nog twee groepen in overnachten. Een groepje van vier Maleisiers en een tweetal Duitsers. 's Avonds eten we met z'n allen en daarna mogen we bij de Chief op bezoek. Natuurlijk krijgen we wat rijstwijn (altijd lekker :-) ) en daarna krijgen we een traditionele dans te zien en "mogen" we ook even meedoen. Het stelde eigenlijk niet heel veel voor. Daarna nog wel onder het genot van wat lokaal gebrouwen spul van zo'n 45% en nog twee flessen rijstwijn zitten drinken met de andere toeristen. Erg gezellig met twee gitaarspelende gidsen erbij.

De volgende ochtend kregen we een korte workshop om met blaaspijpen te kunnen schieten en hebben we nog een korte jungle tocht gedaan. Daarna weer in de boot gestapt en terug gegaan richting de auto en richting Kuching.

Rond drie uur 'smiddags zijn we weer in Kuching aangekomen. Een mooie tijd om te beginnen met een kroegentocht. Maar goed, op maandagmiddag blijken er toch niet zo heel veel open te zijn en voor een biertje per kroeg moet je aardig wat kilometers afleggen om aan een aantal biertjes te komen... daarbij kregen we onderweg ook nog eens een gigantische regenbui over ons heen, dus ook dat zorgde voor een beetje vertraging...

Ook 's avonds zijn we nog even de stad ingegaan. Het is onze laatste avond in Maleisie, dus een beetje stappen lijkt ons wel leuk. Nu blijkt de maandagavond erg leuk te zijn om karaoke te organiseren, want in werkelijk elke tent stonden Chinezen of Maleisiers door een microfoon te bleren. Soms werd je gewoon blij als Akon weer gedraaid werd, iets waar je tot vandaag nooit aan gedacht zou hebben...