Haaien en schildpadden - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu Haaien en schildpadden - Reisverslag uit Johor Bahru, Maleisië van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu

Haaien en schildpadden

Door: Erik van Winden

Blijf op de hoogte en volg Erik, Davina, Caye en Fiènne

16 April 2009 | Maleisië, Johor Bahru

Zo, we zitten nu even op het vliegveld van Johor Bahru te wachten op onze vlucht naar Kuching, dus mooi even tijd om weer een verhaaltje te tikken.

We hebben de afgelopen dagen weer erg veel leuke dingen gedaan. Zondag zijn we vanuit Mersing met de ferry overgevaren naar het tweede bounty eiland, Tioman. Ook hier weer witte stranden, lekkere zon en helder blauw zeewater. De bedoeling was om hier veel te gaan duiken en dat hebben we ook gedaan. In de drie volle dagen op het eiland hebben we zes duiken gemaakt en weer veel onderwater leven gezien. Het zicht onderwater was hier iets beter dan op de Perhentian met zo'n 15 tot 20 meter. Daardoor kun je lekker om je heen kijken en veel zien. Het lijkt wel alsof je in een aquarium zwemt, zoveel mooi gekleurde vissen zitten hier. Wat we zoal gezien hebben: veel schildpadden (elke duik minimaal een en soms meerderen), blue ringed angelfish, six banded angelfish, batfish, lizardfish, verschillende soorten triggerfish, blue spotted rays en nog veel vissen waarvan ik geen flauw idee heb hoe ze heten. En bij de een na laatste duik: haaien! Black tip reef sharks om precies te zijn. Echt super lachen. Een kwam redelijk dicht langs ons zwemmen zodat we hem een behoorlijke tijd hebben kunnen bekijken. En omdat het niet zo diep was en ook nog eens erg zonnig, was het zicht om de haai erg goed. Diezelfde duik hebben we echt alle mooie vissen en drie schildpadden gezien, dus we kwamen helemaal enthousiast het water uit en wilden direct weer door naar de volgende duikplaats voor onze laatste duik. Die zouden we gaan maken vlak bij het strand waar wij ook bij logeerden op Tioman (Salang). Daar aangekomen brak er een enorme regenbui los waardoor het serieus koud werd (denk dat de temperatuur toch zeker tot ergens tussen de 20 en 25 graden zakte). Daardoor was het in het zeewater dus warmer dan bovenwater, want het zeewater is hier een heerlijke 29 graden...

Het is de laatste middag helaas wel de hele middag blijven regen. En ook met tropische hoeveelheden water, echt niet normaal. Maar goed, tegen de avond is het weer droog geworden en hebben we in stijl de laatste avond op het eiland doorgebracht. Met long island ice tea cocktails in het Four's cafe. Het enige cafe in onze baai, maar daardoor niet minder gezellig. Ook even afscheid kunnen nemen van de lui van de duikschool onder het genot van een biertje.

Vanochtend met een flinke kater wakker geworden, op de ferry gestapt en nu dus onderweg naar onze laatste locatie van deze reis: Kuching op Borneo.

• 22 April 2009 - 10:42

Duikjuf:

Jullie duikjuf is trots!!!

Mooie verhalen en waanzinnige foto van de blacktip!

XxX Nic