Yes, we can go! We've got them! - Reisverslag uit Pijnacker, Nederland van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu Yes, we can go! We've got them! - Reisverslag uit Pijnacker, Nederland van Erik, Davina, Caye en Fiènne Winden - WaarBenJij.nu

Yes, we can go! We've got them!

Door: Erik&Davina

Blijf op de hoogte en volg Erik, Davina, Caye en Fiènne

20 Oktober 2012 | Nederland, Pijnacker

Wiehoe!! We hebben de visa voor Myanmar! Nu staat niets ons meer in de weg om Birma te gaan ontdekken. Behalve het missen van het vliegtuig dan, want dat wordt nog best spannend.
We hebben inmiddels alle inkopen gedaan. De tassen liggen klaar om nog wat spullen bij te proppen en de camera's laden op. Nog twee werkdagen en dan is het zover! Yes, we can go!!

Hoe zit dat nou met die naam?
Het is wel een beetje verwarrend, dat is waar. De ene keer schrijven we Birma, dan weer Myanmar. Hoe zit dat precies? Nou, voorheen, tot 1989, heette het land Birma (of Burma op z'n Engels). Het toenmalige militaire regime heeft het land de naam Myanmar gegeven. De naam Myanmar komt van Myanma Naingngandaw, de lokale naam voor het land die reeds in de 12e eeuw werd gebruikt. Ook gemakshalve bedachten ze in 2012 een nieuwe vlag voor het land. Omdat enkele landen, waaronder de VS, de nieuwe naam Myanmar niet erkennen, worden de twee namen veelal door/naast elkaar gebruikt. Dat gaan wij dus ook lekker doen ;-)

Ow leuk, Birma. Dat is toch een soort Thailand?
Eh,..... nee. Birma loopt een beetje achter wat betreft toerisme en algemene ontwikkeling. Aung San Suu Kyi, de leider van Myanmars oppositionele Nationale League voor Democratie, heeft in het verleden toeristen opgeroepen weg te blijven omdat het geld de militaire junta in de kaart speelt en zij bijvoorbeeld jonge kinderen hebben gedwongen mee te werken bij het aanleggen van de infrastructuur wat (mede) voor toeristen wordt gedaan. Toen de militaire junta in 2010 de grondwet aanpaste en Aung San Suu Kyi vrijliet van haar huisarrest, is Birma wat meer open geworden. Begin dit jaar zijn er zelfs verkiezingen geweest en heeft Aung San Suu Kyi met haar oppositie een plek in het parlement gekregen. Dat heeft niet alleen de democratie verbeterd, maar absoluut ook het toerisme doen toenemen. Het reizen in Birma schijnt vergelijkbaar te zijn met het reizen in Thailand in de jaren '50. Er zijn geen geldautomaten, credit cards worden niet geaccepteerd, straatverlichting ontbreekt veelal, blonde mensen worden aangestaard, de taxi's worden met de voet aangedreven (haha, dat laatste is natuurlijk niet waar :-)). Internet is er ook niet vanzelfsprekend aanwezig en als het er is, is het tergend traag. We gaan het ervaren, we hebben wel zin in avontuur.

Wat gaan wij daar nou eigenlijk allemaal doen?
Voor de nieuwsgierigen onder jullie geven we een klein kijkje op onze route.
We vliegen woensdag van Schiphol naar Bangkok met Turkisch Airlines met een overstap in Istanbul. De volgende dag komen we dan in Bangkok aan. Daar hebben we een vlucht met een andere maatschappij geboekt, waardoor we eerst onze bagage moeten halen, door de douane moeten (stempels!!), moeten inchecken, opnieuw door de douane moeten en kunnen boarden. Daar hebben we twee uur de tijd voor, dus enige vorm van vertraging uit Istanbul is niet wenselijk.
Als alles lukt komen we dan in de avond op 25 oktober in de voormalige hoofdstad van Birma, Yangon, aan.
Vanuit Yangon maken we een tour naar de Golden Rock en vliegen we door naar het Inle meer. Daar is het Paung Daw U Festival nog een paar dagen aan de gang. Hierover hopelijk later (in een verslag) meer.
Hierna reizen we door naar Kalaw waar we van plan zijn een trektocht naar een boeddhistisch klooster te maken en daar te overnachten. We reizen door naar Mandalay en dan willen we met de boot naar Bagan, de stad van de 4000 pagodes. Ruim 2,5 week later komen we dan weer aan in Yangon waar we dezelfde dag nog, via Bangkok, naar Phuket vliegen. Daar hebben we 2 duik- en 1 stranddag en vliegen we naar onze laatste tussenstop, Bangkok om op 19 november weer in AMS te landen. Bij de foto's zit een kaartje waarop je een beetje kan zien hoe de route loopt.

We zijn veel te enthousiast en hebben er enorm veel zin in, maar we willen ook nog wat bewaren voor de komende 4 weken, dus hopelijk komt onze eerste update vanuit Myanmar. We houden jullie op de hoogte!!

Tot het volgende blog!

Erik en Davina

PS: leuk dat jullie zo enthousiast op het vorige blog reageerden en dat er zoveel mensen op de hoogte willen blijven. LIKE!